In 1975 betrad Barbara T. Smith, gekleed als diva, met een opzichtige pruik, zonnebril en bontjas, het Plaza Union Hotel in Las Vegas. Met haar reiskoffer in de hand nam ze de lift naar haar kamer op de 21e verdieping. In haar reistas: 3000 papieren, met elk een uniek geprint sneeuwvlokje.

Samen met computerwetenschapper Richard Rubenstein en haar gehuurde Xerox printer, die een centrale plek in haar living en in haar artistiek oeuvre kreeg, bouwde ze digitale sneeuwvlokjes, bestaande uit enen en nullen, met drie tot acht punten. Uitzonderlijk, want de natuur creëert sneeuwvlokjes met maximum zes punten.
Vanuit het raam van haar hotelkamer op de 21e verdieping liet ze de geprinte sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelen. Even leek het te sneeuwen boven Las Vegas, een ongewoon zicht in de extravagante woestijnstad.
De restanten van deze performance met als titel ‘Outside Chance’ – een kleurenvideo, een reeks zwart-wit foto’s en enkele vellen printpapier met haar computed snowflakes – maken deel uit van de tentoonstelling ‘Radical Software: Women, Art & Computing 1960-1991’ die tot 25 mei 2025 te zien is in Kunsthalle Wien.
De tentoonstelling onderzoekt de pioniersrol die vrouwelijke kunstenaars speelden in digitale kunst, met de eerste computers als hun medium. Een stevig overzicht met meer dan 100 werken van 50 kunstenaars. Niet altijd even toegankelijk, maar een bezoek zeker waard.
Plaats een reactie